Od czego zacząć w improwizacji ?
Jesteś nowicjuszem w improwizacji? Naprawdę, jeszcze nigdy nie improwizowałeś? Mam dla Ciebie świetną wiadomość: jesteś idealną osobą, by się zajmować improwizacją. Co więcej – zajmujesz się improwizacją cały czas na co dzień, chociaż robisz to może nieświadomie. Jesteśmy tutaj, aby Cię zachęcić do wejścia w świat improwizacji scenicznej, świat istnieje tylko w obecnej chwili i znika jak chwila, która właśnie minęła, gdy przeczytałeś to zdanie.
Świat ten nie jest jednak nam, improwizatorom dany z góry i dostępny wszystkim zmysłom. Może wyda Ci się to nieco dziwne, ale improwizatorzy dysponują na scenie tylko dwoma rodzajami zmysłów, a dokładniej zmysłem słuchania i zmysłem działania. Słuchanie jest najważniejsze, pozwala nam rozumieć oferty naszych partnerów na scenie. Oferty to z kolei działania na scenie. Do działań zaliczamy nie tylko ruch sceniczny, lecz także wypowiedzi samych postaci, ponieważ zmieniają one wspólną wiedzę na temat świata, w którym grają postaci, czyli wiedzę moją, mojego scenicznego partnera i publiczności oglądającej spektakl improwizowany. Dzięki ofertom dowiadujemy się nowych szczegółów o postaciach, przestrzeni, w której grają, uzyskujemy informacje o czasie akcji, relacjach i wspólnych problemach łączących postaci na scenie, posuwamy akcję do przodu.
Jeśli chcesz lepiej zrozumieć, czym jest oferta, wyobraź sobie dwie osoby rzucające do siebie piłkę. Widzę więc osobę, widzę piłkę, wiem, że jest ona niewielkich rozmiarów, czyli bezpieczna dla mojego partnera. Najpierw wkładam odpowiedni wysiłek w rzut, potem puszczam piłkę i czekam, aż mój partner ją złapie. Jeśli zrobię to precyzyjnie, piłka zostanie odebrana. Tak samo jest z ofertą na scenie: rzucam i odbieram ofertę tak jak piłkę.