W naszych rozważaniach o statusie padło takie stwierdzenie: „im bardziej chcesz podwyższyć swój status w scenie, tym bardziej go obniżasz”. To paradoksalnie brzmiąca, ale całkowicie zgodna z logiką zasada. Przypomnijmy: nasz status to sposób w jaki funkcjonujemy w scenie – to styl, w jakim gramy i jesteśmy odbierani w scenie. Składa się na niego wiele czynników: poczucie własnej wartości naszego …
Zachowania statusowe nie są stałe i można je kontrolować pod warunkiem, że masz świadomość tego, jakie są cechy wysokiego i niskiego statusu. Świadomość własnego statusu i rozpoznanie statusu partnera jest warunkiem ustalenia relacji, która staje się czytelna. Mimo że w życiu często walczymy o wysoki status, to taka walka nie ma większego sensu w scenie. Zarówno wysoki, jak i niski …
Czy wiesz, skąd się wzięły zabawki? Kiedy byłeś/aś dzieckiem, chciałeś/aś mieć lub robić wiele rzeczy, które robili dorośli; jeździć samochodem, budować dom, pracować na poczcie, pić alkohol, palić papierosy, mieć dzieci albo karabin. Jednak, gdy zabiagałęś/aś a o nie, starsi mówili Ci: „nie wolno!”. Sformułowanie: „nie wolno”, to nic innego niż blokowanie, a blokowanie – jak wiemy – prowadzi do …
Jest tak wiele kursów, warsztatów i innych zajęć z improwizacji ,że z pewnością wielu z was zabrakło by czasu ,aby na to wszystko uczęszczać. Czy, aby nauczyć się improwizacji i być dobrym improwizatorem, wystarczą same warsztaty i kursy z improwizacji ? Prawda tkwi po środku, warsztaty z improwizacji dla wielu osób są bardzo pomocne. Można tam się dowiedzieć masę nowych …
Wiele osób czy to początkujących w improwizacji, jak i nawet czasami osoby zaawansowane popełnia ten błąd, że nie słuchają partnerów na scenie. Przez co później popełniają wiele błędów podczas występów. Bardzo ważną kwestią w improwizacji to nie żyć tym, nie rozmyślać o tym, co za chwilę zagrać, co za chwilę powiedzieć i jak wejść na scenę, aby było śmiesznie. Ale …
Na warsztatach improwizacji zazwyczaj nie podaje się negatywnych przykładów, aby aktor nieświadomie nie skupiał na nich uwagi, a w konsekwencji nie zaczął ich stosować. Kiedy ktoś każe nam nie myśleć o różowym słoniu, wtedy wyobrażamy sobie różowego słonia. Jednak w teatrze improwizowanym chlebem powszednim jest popełnianie błędów i ich „ogrywanie”, czyli włączanie ich do spektaklu, jakby gdyby błędy nie były …
Odebranie oferty jest zalecane w ogromnej większości przypadków, by gra mogła się toczyć płynnie. Co się dzieje natomiast, gdy zaprzeczę ofercie, np. na ofertę „łap piłkę!” odpowiem: „to nie jest żadna piłka!”? Reakcję taką nazywamy blokiem, blokowanie jest najczęstszym błędem w improwizacji teatralnej, ponieważ burzy platformę sceniczną, czyli zbiór faktów, na które improwizatorzy się zgadzają i w ten sposób uczestnicy …
Jesteś nowicjuszem w improwizacji? Naprawdę, jeszcze nigdy nie improwizowałeś? Mam dla Ciebie świetną wiadomość: jesteś idealną osobą, by się zajmować improwizacją. Co więcej – zajmujesz się improwizacją cały czas na co dzień, chociaż robisz to może nieświadomie. Jesteśmy tutaj, aby Cię zachęcić do wejścia w świat improwizacji scenicznej, świat istnieje tylko w obecnej chwili i znika jak chwila, która właśnie …
Spontaniczność to naturalne reagowanie w scenie. Jest bardziej odruchem emocjonalnym niż racjonalną decyzją. Dlaczego warto być spontanicznym? Przecież – jak się zastanowić: a co złego jest w działaniu z rozmysłem? Przecież w życiu takie działania uchodzą za bardziej wartościowe. Kto np. podejmuje nową pracę bez namysłu? Albo zupełni bez namysłu wychodzi za mąż? Otóż na scenie i w życiu działają …
Prezentowany tu zbiór artykułów dotyczących improwizacji to prawdziwa perełka dla każdego, kto para się tym rzemiosłem lub zamierza się nim zająć w niedalekiej przyszłości. Postanowiliśmy założyć bloga o improwizacji , po to aby podzielić się z wami naszymi doświadczeniami ze sceny impro, oraz wszelkimi nowościami ze świata impro. Zbiór wpisów na tym blogu może pomóc wam zrozumieć czym jest improwizacja, …